Kunci Nikmat Hidup: Lapang Hati Lapang Pula Rezeki

 
Kunci Nikmat Hidup: Lapang Hati Lapang Pula Rezeki

LADUNI.ID, Jakarta - Terkadang, kita takut jika dekat dengan manusia yang suka iri hati dan dengki. Meskipun dari luar tampak baik, tetapi kalau hatinya busuk maka rusaklah hubungan yang terjalin.

Hal itu tidak terkira darah daging sendiri atau orang luar yang bukan saudara sekandung. Jika secuil pun tersimpan satu perasaan negatif, maka hidup tidak akan bahagia sampai ke ujung nyawa sekali pun. Terlebih, ketika sudah melihat apa yang orang lain buat, semua tampak salah.

Buanglah Rasa Iri dan Dengki

Dalam hidup jangan terlalu dengki dengan kelebihan orang lain. Masing-masing memiliki kelebihan dan kekurangan. Hanya saja, kita sepatutnya bersyukur dengan apa yang ada. Jangan pernah iri terhadap kejayaan orang lain, kerana kita tidak pernah tahu Ietihnya ia dalam memperjuangkan kejayaannya dan berapa kali ia jatuh namun bangkit kembali.

Iri hati hanya akan membuat kau sedih melihat orang Iain bahagia. Dan bahagia saat melihat orang Iain sedih. Melihat pencapaian orang lain? Jangan iri, jangan dengki. Kalau lapang hati, lapang pula rezeki.

Jangan iri dan dengki dengan kejayaan dan pencapaian orang Iain, kerana setiap orang yang menerima Iebih akan diminta Iebih juga dalam hidup ini, sehingga kita tak perlu iri, tapi bersyukur apa yang diberi Allah saat ini.

Kunci nikmat itu merasa memiliki dan menikmati apa yang ada, bukan dipaksa untuk harus ada. Satu tips untuk berjaya, jangan ada sifat iri hati dan dengki dengan kejayaan orang Iain. Sebab? ltu rezeki dia, rezeki kau Allah bagi nanti, sabar!

Belajar Selalu Bersyukur

Bila air yang sedikit dapat menyelamatkan kau dari rasa haus. Maka, tak perlu meminta air yang lebih banyak yang kemungkinan akan menenggelamkanmu. Selalu lah belajar merasa cukup dengan apa yang kau miliki.

Saat hati sempit, rasa benci, rasa sakit hati dan segala rasa yang menyesakkan, segera buka AI-Quran, baca dan resapi artinya. Allah janji penyembuh dari segala penyakit hati. Perbanyakkan zikir. Perbanyak mengingat Allah. Hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenang.

Ketika kau merasa lebih gagal dibandingkan dengan orang lain. Ketika kau merasa miskin sedangkan orang Iain kau Iihat mereka senang dan mewah. Kau tidak perlu kecewa dan bersedih. Kekecewaan dan kesedihan tidak akan mengubah hidupmu.

Yang paling penting kendalikan hati agar tidak iri dan dengki. Semakin kau iri dan dengki, semakin banyak Allah tarik kau punya rezeki. Sedangkan jika kau bersyukur, pasti Allah melipatgandakan rezeki kau lagi. Perasaan yang paling bahaya adalah iri dan dengki, kerana ia melahirkan kebencian. Dan kebencian akan membunuh kau perlahan.

Iri dan Dengki adalah Penyakit Hati

lri hati dan dengki adalah penyakit hati yang mampu memporak-perandakan hidup. Selama kita punyai rasa iri hati dan dengki, jangan harap kita akan bahagia. Jangan pernah iri dengan apa yang orang lain ada, setiap orang punya masalahnya sendiri. Jadi bersyukurlah.

lri hati dan dengki menghapus kebaikan dan kebahagian, hidup penuh tekanan dan kekecewaan. Kalau hati kita senang melihat orang Iain susah, maka hati kita tengah sakit. Dan segerakanlah obati sebelum hati mati. Dengan apa? Banyakkan syukur, banyakkan istighfar.