Biografi Syekh Fadhil Al-Bantani

 
Biografi Syekh Fadhil Al-Bantani

Daftar Isi:

1.    Riwayat Hidup dan Keluarga
1.1  Lahir
1.2  Riwayat Keluarga
1.3  Wafat

2.    Sanad Ilmu dan Pendidikan
2.1  Pendidikan

3.    Penerus
3.1  Murid-Murid

4.    Perjalanan Hidup dan Dakwah
4.1  Pindah ke Johor
4.2  Membantu Sultan Johor

5.    Referensi

1. Riwayat Hidup dan Dakwah

1.1 Lahir
Syekh Fadhil Al-Bantani bin Haji Abu Bakar Al-Bantani lahir sekitar tahun 1287 atau bertepatan pada tahun 1870, di Banten.

Banten memang ramai melahirkan ulama yang terkenal, antara yang terkenal di seluruh dunia Islam ialah Syekh Nawawi Al-Bantani yang diakui oleh dunia Islam dengan gelar Imam Nawawi ats-Tsani (Imam Nawawi yang ke-2).

1.2 Riwayat Keluarga
Syekh Fadhil Al-Bantani menikah dengan istri yang pertama. Dari pernikahannya, beliau dikaruniai empat orang anak, seorang lelaki dan tiga perempuan. Anak lelakinya ialah Haji Abdul Hamid.

Setelah istri pertamanya meninggal dunia, beliau pindah ke Bandar Muar dan menikah lagi dengan seorang janda beranak dua. Nama anaknya adalah Haji Othman bin Haji Azhari dan Haji Ali bin Haji Azhari yang meneruskan perjuangan Syekh Fadhil.

1.3 Wafat
Syekh Fadhil Al-Bantani meninggal dunia di Bakri, Muar, Johor pada 29 Jamadilawal 1369 Hijrah/18 Maret 1950 M, dikebumikan di Batu 28 Langa, Muar.

2. Sanad Ilmu dan Pendidikan

2.1 Pendidikan
Selain mendapat pendidikan dari kalangan keluarga sendiri, Syekh Fadhil juga pernah belajar diberbagai pondok pengajian di Banten. Ketika belajar di berbagai pesantren di Banten.

Syekh Fadhil telah mengenal beberapa thariqah yang berada di Banten, diantaranya, Thariqat Qadiriyah yang tersebar di seluruh Jawa yang dibawa oleh murid-murid Syekh Ahmad Khathib bin Abdul Ghaffar Sambas (lahir 1217 Hijrah/ 1802 Masihi, wafat 1289 Hijrah/1872 Masihi) yaitu Syekh Abdul Karim Al-Bantani (wafat 18 Safar 1315 Hijrah/19 Julai 1897 Masihi). Oleh karena itu, Syekh Fadhil dipercayai juga menjadi mursyid selanjutnya.

Sekitar usia tiga puluhan, barulah beliau melanjutkan pendidikannya di Makkah. Setelah selesai belajar di Makkah, beliau kembali ke Tanah Air, dan setibanya setelah berada di Indonesia, Syekh Fadhil menerima pula Thariqah Tijaniyah, walau bagaimana pun tidak jelas daripada siapa beliau menerima thariqah itu. Selain belajar, di Makkah beliau membantu saudara sepupunya Hj. Halimah mengurus jamaah haji.

3. Penerus

3.1 Murid-Murid
Murid-murid Syekh Fadhil di antaranya: Sahibus Samahah Haji Ahmad Awang yang pernah menjadi Mufti Kerajaan Johor. Murid dan anak tirinya, Haji Othman Azhari, dalam buku Amalan Wirid Khaujakan dan Huraiannya, yang pada tahun 1994 adalah sebagai yang Dipertua Badan Kebajikan Jamaah Khaujakan, dan ramai lagi. Dari buku Amalan Wirid Khaujakan dan Huraiannya oleh Ustadz Ahmad Tunggal yang memperoleh pendidikan di Universiti Al-Azhar, Mesir itu banyak perkara yang dapat kita ketahui.

Di antaranya bahwa terasasnya Badan Kebajikan Jamaah Khaujakan yang sangat meluas di seluruh Johor adalah bermula daripada Syekh Fadhil. Amalan Wirid Khaujakan masih subur dan berkesinambungan di Johor seperti juga di beberapa tempat lain di seluruh dunia Islam. Pada pandangan penulis, walaupun ada golongan anti amalan sufi yang menuduh bahawa orang-orang sufi mengamalkan perkara-perkara bidaah dan khurafat, tuduhan melulu seperti itu tidak berasas sama sekali kerana Wirid Khaujakan dan beberapa amalan golongan sufi selainnya juga bersumberkan Al-Qur'an dan As-sunnah.

Mereka yang beramal dengannya bukan terdiri dari golongan awam saja tetapi juga termasuk ulama-ulama besar terkenal yang mampu membahas Al-Qur'an dan hadis. Ia bukan diamalkan oleh orang-orang di dunia Melayu saja tetapi juga di tempat-tempat dalam belahan dunia.

Penulis tidak sependapat dengan beberapa pandangan yang menuduh bahawa apabila beramal mengikut sufi mengakibatkan ketinggalan dalam membina kemajuan duniawi, kerana ternyata tidak sedikit golongan sufi yang menghasilkan karya, mencetuskan pemikiran yang bernas maju, menghasilkan sesuatu pemikiran baru pada setiap zaman dan lain-lain.

Kebijakan Sultan Ibrahim yang memahami keadaan zaman darurat menghadapi huru-hara perang dunia kedua yang sukar diatasi dalam bentuk zahiri semata-mata, sehingga baginda memerlukan insan takwa seperti Syekh Fadhil, patut dicontohi oleh pemimpin-pemimpin kita masa kini dan zaman-zaman yang akan datang.

Setelah kita mengetahui dalam dunia sekarang bahwa nyawa seolah-olah tiada harganya, situasi dunia yang tiada ketentuannya, termasuk dunia Melayu juga, maka patutlah umat Islam Melayu memperbanyak dzikir, wirid, shalawat dan lain-lain sejenisnya demi kebaikan dan ketahanan diri Muslimin dan dunia Melayu sejagat.

4. Perjalanan Hidup dan Dakwah

4.1 Pindah Ke Johor
Penghulu Mukim Langa bernama Haji Daud sangat tertarik pada keperibadian, keilmuan dan kerohanian yang ada pada Syekh Fadhil, maka penghulu itu berusaha membujuk ulama yang berasal dari Banten ini supaya datang ke Johor. Akhirnya hasrat Daud tercapai juga. Maka dalam tahun 1915 Masehi, Syekh Fadhil Banten sampai di Johor.

Beliau mengajar di Kampung Langa, Muar. Selain pelbagai ilmu Islam yang asas seperti fardu ain, Syekh Fadhil lebih menekankan Wirid Khaujakan atau Khatam Khaujakan yang sangat terkenal dalam ajaran Thariqat Qadiriyah dan Thariqat Naqsyabandiyah.

Syekh Fadhil melebarkan sayap dakwahnya bukan hanya di Kampung Langa tetapi juga termasuk dalam Bandar Maharani (Muar), Bakri, Bukit Kepong dan tempat-tempat lainnya. Pendek kata banyak surau dan masjid yang menjadi tempat beliau mengajar. Ajaran beliau dapat diterima oleh semua pihak termasuk Sultan Johor.

4.2 Membantu Sultan Johor
Perang dunia kedua meletus antara tahun 1939 hingga tahun 1945. Dalam masa darurat itulah Sultan Ibrahim, Sultan Johor merasa perlu menyelamatkan Kerajaan Johor, termasuk diri pribadi dan keluarganya dengan apa cara sekali pun. Atas nasihat beberapa insan yang arif, baginda mendekati seorang ulama sufi yang sangat mustajab doanya.

Ulama yang dimaksudkan Syekh Fadhil. Beliau tidak perlu didatangkan dari luar kerana beliau memang telah bermustautin di Johor. Baginda menitahkan Datuk Othman Buang, Pegawai Daerah Muar ketika itu untuk mencari dan menjemput ulama sufi itu datang ke istana baginda. Hajat Sultan Ibrahim itu dipersetujui oleh Syekh Fadhil, namun walaupun sultan telah menyediakan sebuah rumah dekat dengan istana di Pasir Pelangi tetapi beliau lebih suka tinggal di Masjid Pasir Pelangi.

Pada waktu malam beliau hadir di sebelah bilik peraduan Sultan Ibrahim membaca wirid untuk menjaga keselamatan sultan. Walau bagaimana pun untuk lebih mudah melakukan pelbagai amalan wirid dan munajat kepada Allah, beliau memilih masjid yang lebih banyak berkahnya dari rumah. Oleh itu Fadhil lebih banyak melakukannya di dalam masjid. Akhirnya Sultan Ibrahim memperoleh ketenangan jiwa kerana keberkesanan dan keberkatan doa Syekh Fadhil.

Selanjutnya perang dunia kedua selesai dan baginda memberikan anugerah kepada ulama sufi tersebut. Ustaz Haji Ahmad Tunggal dalam bukunya menyebut, “Sultan telah menganugerahkan pangkat kepada Haji Fadhil, yaitu ia dilantik sebagai Mufti Peribadi Sultan. Jawatan ini berbeda dengan Mufti Kerajaan. Mufti Peribadi adalah bertanggungjawab kepada sultan. Ia memberi nasihat dan fatwa jika dikehendaki oleh sultan. Selain anugerah yang berupa kedudukan itu, Sultan Ibrahim juga membiayai Fadhil dan isterinya menunaikan ibadah haji, dan memberikan hadiah-hadiah yang tidak terkira besar dan banyaknya.

Sumbangan yang tiada terhingga besarnya kepada Sultan Ibrahim ialah beliau telah membuka pintu kebebasan seluas-luasnya kepada Syekh Fadhil untuk menumbuhkan kumpulan-kumpulan Wirid Khaujakan di seluruh Kerajaan Johor tanpa sebarang halangan. Berdasarkan tulisan Ustaz Haji Ahmad Tunggal, peringkat awal pembentukan kumpulan tersebut di Pontian diketuai oleh Haji Ahmad Syah. Di Batu Pahat oleh Kiai Saleh. Di Muar oleh Haji Abdul Majid dan di Mersing oleh Haji Siraj bin Marzuki.

5. Referensi
Diolah dan dikembangkan dari data-data yang dimuat di situs: mentarinusantara.blogspot.com

Artikel ini sebeleumnya diedit pada tangga; 18 Maret 2023 dan kembali diedit dengan penyelarasan bahasa pada tanggal 13 Maret 2024

 

Lokasi Terkait Beliau

    Belum ada lokasi untuk sekarang

List Lokasi Lainnya