Ini Fadhilah Kalimat Tayyibah

 
Ini Fadhilah Kalimat Tayyibah

LADUNI. ID,  Kolom- Mengupas kelebihan dan fadhilah zikir kalimat Lailahaillallah sangat banyak sebagaimana disebutkan dalam hadist dari Jabir bin Abdillah ia berkata : 

"Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Zikir yang paling mulia ialah Lailahaillallah dan doa yang paling baik ialah Alhamdulillah.” (Riwayat Al-Imam Ibnu Majah). 

Diantara kelebihan dan fadhilahnya,  mendapat jaminan masuk Syurga. Seseorang yang membaca dan rutin mewiridkan kalimat Lailahaillah dengan ikhlas akan dimasukkan dalam surga.

Ini berdasarkan hadist dari Zaid bin Arqam Radiallahuanhu meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda: 

“Barangsiapa yang mengucapkan ‘Lailahaillallah’ dengan ikhlas, dia akan dimasukkan ke dalam syurga.” Lalu ditanya kepada baginda SAW, “Bagaimanakah yang dimaksudkan dengan ikhlas itu?” Rasulullah SAW bersabda, “Ikhlas itu ialah yang mencegah dari melakukan perbuatan-perbuatan yang haram.” (HR. at-Tabarani). 

Selanjutnya mendapat syafaat dari Rasulullah SAW. Keberadaan seorang yang sering berzikir dan berwirid dengan kalimat tayyibah Lailahaillah akan mendapatkan syafaat dari baginda nabi Muhammad Saw.

 Ini berdasarkan hadis dari Abu Hurairah r.a. berkata : Telah bersabda Rasulullah SAW : Yang akan mencapai kebahagiaan dan keuntungan melalui syafaatku ialah orang yang mengucap kalimah Lailahaillallah dengan hati yang ikhlas.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Fadhilah berikutnya,  tidak akan dimasukkan ke dalam api Neraka. Pernyataan ini sebagaimana diungkapkan dari Umar r.a. meriwayatkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda yang berbunyi,: 


“Aku mengetahui satu kalimah yang tidaklah seorang hamba pun yang mengucapkannya dan membenarkannya dengan hati kemudian ia mati dengannya melainkan haramlah ke atasnya Neraka Jahanam. Kalimah itu ‘Lailahaillallah.’” (HR. al-Hakim).

***Helmi Abu Bakar El-Langkawi Penggiat Literasi Asal Dayah MUDI Samalanga