Fadhilah Wirid Asmaul Husna Al-Khaliq

 
Fadhilah Wirid Asmaul Husna Al-Khaliq

LADUNI. ID, HIKMAH -Kajian kita selanjutnya zikir Asmaul Husna ke-11 bernama "Al-Khaliq". Zikir ini bermakna Allah merupakan sosok Yang Maha Menciptakan seluruh makhluk-Nya daripada tiada kepada ada tanpa sebarang perantaraan. Dialah Khaliq, selain-Nya adalah makhluk.

 Dialah yang mengetahui apa yang telah, sedang dan akan berlaku ke atas makhluk ciptaan-Nya. Sesiapa yang membaca YA KHALIQ pada waktu malam , Allah swt akan mengirimkan malaikat yang akan membantunya untuk menjalani kehidupan di atas jalan yang benar.

Fadhilah Zikir Al-Khaliq

Zikir ini sangat banyak kelebihannya, penulis hanya menyebutkan, diantaranya:

Pertama, Tazkiah Nafsu (Membersihkan Jiwa)

Di waktu tengah malam ketika semua orang tidur, bangunlah dan sebutlah Ya Khaliq 731 kali, insya'allah jiwa dan jasad kita akan dibersihkan dan cahaya kebenaran akan terpancar di wajah kita

Kedua, Cepat Memahami

 Seseorang yang mewiridkan ”Ya Khaliq!” sebanyak 731x, InsyaAllah yang ingin otak cerdas, cepat menerima sesuatu pelajaran , amalan ini akan memberikan otak kita cerdas dan cepat tangkap (faham)

Ketiga, Bantuan Malaikat.

Swaworang apabila membaca Ya Khaliq di tengah malam, Allah SWT akan menghantarmalaikat untuk membantu kita memilih jalan yang benar di dunia ini sehingga ke hari khiamat.

Kita juga akan mendapat ganjaran bagi amalan yang dilakukan malaikat itu. Allah SWT menciptakan malaikat untuk membantu kita. Syukur, alhamdulillah.

****Helmi Abu Bakar El-Langkawi, Penggiat Literasi asal MUDI Samalanga